V pražské Hybernii vystoupilo Joey Alexander Trio s mladičkým leaderem v čele

Mezi účinkující letošního hudebního festivalu Prague Proms pořadatelé vybrali hříčku přírody, pianistu Joeyho Alexandera, tiskem i znalci označovaného za „zázrak". Vystoupil 5. července s komorním triem ve vyprodaném sále pražské Hybernie.

Joey Alexander kvůli svému nízkému věku musel zrušit většinu koncertů z chystaného turné. V Praze ale vystoupil, a to v rámci hudebního festivalu Prague Proms Joey Alexander kvůli svému nízkému věku musel zrušit většinu koncertů z chystaného turné. V Praze ale vystoupil, a to v rámci hudebního festivalu Prague Proms Zdroj: joeyalexandermusic.com

Pokud netušíte, o koho se jedná, zaskočí vás chlapcův věk. Letos v červnu totiž oslavil teprve třinácté narozeniny, a přesto má za sebou spolupráci s věhlasnými jmény, jako jsou Wynton Marsalis, Wayne Shorter nebo Chick Corea. Hrát na klavír se naučil prakticky ze dne na den a svoje virtuózní nadání zpečetil loňského roku debutovým albem My Favorite Things, přihlašuje se tak k tvorbě mága Johna Coltranea. Za tento počin byl nominován na Grammy jednak v kategorii nejlepšího jazzového (a instrumentálního) alba, jednak za nejlepší improvizované sólo, konkrétně v úpravě další ze známých Coltraneových kompozic Giant Steps.

V Hybernii se mladík představil společně se skvělými sidemany, kontrabasistou Danielem Chmielinskim a bicistou Ulyssesem Owensem, ve značně improvizovaných setech. Trio se dokázalo předvést hned v několika rozličných odstínech – v úvodu tradicionálem Amazing Grace s nádechem staromilského černošského bluesu, variacemi slavných bluesových melodií a jazzových standardů, nechybělo ani rhytm changes a konečně vlastní kompozice, mezi nimi například známá Ma Blues z debutového alba, inspirovaná rukopisem Bobbyho Timmonse.

Alexanderova hra vyniká lehkostí a rychlostí, úderným groovem, zajímavou barvou, frázováním místy rovným a swingovaným, někdy i osobitým laid backem. Joey Alexander se zčásti hlásí k zemitému, tradičnímu odkazu, na straně druhé je silně inspirovaný bebopem, hardbopem a výrazně také free jazzem, jak dokazuje v gradovaných sólech. Výborně pracuje s frází a jejími variacemi. 

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Výkon mladého Indonésana byl opravdu až nadlidský, ale přestože jeho hra nepostrádá nic z toho, co každý očekává, chybí Alexanderovi životní zkušenosti (a nemyslím tím ty hudební), které teprve vytvářejí gró hudby jako celku, a tím pádem v posluchačích vyvolávají emoce. Stručně napsáno – přesně (ne-li dokonale) odehráno, málo emocí. Ale to bychom po chlapci, který sice fenomenálně hraje, ale u mikrofonu se stydlivě krčí, zakoktává se a trochu si šlape na jazyk, chtít ani nemohli. Netřeba doufat, že se z už takto nadaného Alexandera vyklube další stálice jazzové scény se vším všudy. Takový talent se přeci nezahazuje. 

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Respect festival 2018 a jeho koktejl indického beatboxu i haitských rituálů

    Polovina června znovu otevírá bránu do světa hudby z různých koutů celé Země, a tím je Respect festival, který tentokrát probíhal o víkendu 16. a 17. června na louce u Bruselské cesty na Výstavišti Holešovice. Africké rituály, indický beatbox i izraelské blues se nečekaně sešli na jednom pódiu.

  • Začíná 14. ročník festivalu Prague Proms

    V úterý 19. června zahájí slavnostní mše Messa di Gloria 14. ročník mezinárodního hudebního festivalu Prague Proms. V jeho rámci vystoupí oscarový skladatel Ennio Morricone, pianista Chick Corea nebo zpěváci Kurt Elling a Monica Mancini. Přehlídku klasické, jazzové a filmové hudby uzavře 19. července tradiční Hollywoodská noc.

  • Rozhovor s Dominikem Millerem: Když tvrdě pracuješ a děláš dobré věci, dějou se zázraky

    Dominic Miller, přední Stingův kytarista, je od 24. dubna do 16. června na turné se svým sólovým albem Silent Light. Třemi ze čtyřiceti koncertů poctil také naše končiny a svolil k rozhovoru, odehrávajícím se na mole pražského klubu Jazz Dock. 

  • Bubeník Jon Hiseman podlehl těžké nemoci

    Pro mnohé znamená kapela Colosseum to nejlepší z jazzrockového žánru. Jon Hiseman se vždy řadil mezi nejlepší bubeníky nejen tohoto žánru. Nyní v 73 letech zemřel.