Tradiční romská hudba: Tři kapely za jeden večer

Předposlední večer romského festivalu Khamoro se konal 3. června v Paláci Akropolis a byl zaměřen na tradiční romskou hudbu. Představili se hned tři zahraniční kapely. The Gypsy Ensamble Giani Lincan z Nizozemska, Russka Roma a makedonská balkánská dechovka Kočani Orkestar.

Russka Roma Russka Roma Zdroj: romaru.ru

Prvním bodem programu byli hosté z Nizozemska The Gypsy Ensamble Giani Lincan, cimbálová muzika, která ve složení cimbál, kontrabas, harmonika a housle přivítala všechny v sále. Později se na pár písní připojila i zpěvačka v černočervené tradiční róbě, která si to na pódiu náramně užívala, i přesto, že občas ztrácela dech a nebyla tak výrazně slyšet, jak by měla. Což možná bylo zaviněno i nepříliš vhodným ozvučením sálu. Gian Lincan si naproti tomu svou lyrickou hru na cimbál nejen užíval, ale předvedl také nevídaný um, kdy jste mohli sledovat hemžení rukou nad cimbálem a zároveň s potěšením sdílet čistou radost, která se zrcadlila v jeho úsměvu po celou dobu. Houslista vzal za srdce kdekoho v sále svou naříkavou hrou na housle při. Možná byla škoda, že harmonika a kontrabas nedostali víc prostoru, takhle alespoň skvěle doplňovali celý ansábl, který zaujmul publikum od samého začátku. Předvedl čardáše a další houpavé a jančivé rytmy a tak celý sál uvedl do pohybu a vysloužil si bouřlivý potlesk.

Následujícím hostem byla Russka Roma, která přímo ztělesnila poetické a bohémské představy o cikánské kultuře. A to nejen svým oblečením, ale také zapojením tance a temperamentu, který z nich přímo sálal. Russka Roma byla složená ze tří akustických kytar, jedním tanečníkem a zároveň hráčem na tamburínu a čtyřmi ženami, z nichž tři zpívali. Celá Russka Roma byla oblečená do tradičních černočervených kostýmů. U děvčat nechyběly ani korzety a vlající sukně. Tím skupina docílila opravdu autentického a bohémského vzhledu. Rychlé temperamentní rytmy střídali pomalé a naléhavé, kde vynikly obzvlášť skvělé hlasy tří zpěvaček, které po různu střídaly vícehlasy a sóla. Rychlejší části byli zase obohaceny o taneční složku, která podnítila už tak rozjásané publikum k dalšímu tanci.

 

 

Celý večer uzavřela mnohočlenná makedonská kapela Kočani Orkestar, která nebyla ničím jiným než balkánskou dechovkou. Kapela působila svěžím a veselým dojmem, ale její téměř hodinový program působil v závěru dost jednotvárně a nedynamicky. Navíc velká nálož žesťů byla až přemrštěná. U diváků však skupina probudila rozvernost a vnesla do sálu jižanskou atmosféru. Zpěváci se neustále usmívali a snažili se publikum udržet v neustálém pohybu, a tak si většina lidí mohla užít balkánskou dechovku se vším všudy. Možná je škoda, že Kočani Orkestar občas trochu nezvolnila, protože by to nepůsobilo tak jednolitě a publikum by možná i ocenilo lehké uvolnění od vysokých tónů linoucí se od dechové sekce.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Bounty Rock Cafe Open Air, Olomouc, 16. 6. 2018

    To byl pořádný rockový festival v kotli olomoucké korunní pevnůstky! Zahájení patřilo olomoucké skupině Skramasax  a pak následovala dánská rocková smršť Blindstone. Metalisty, a nejen je, potěšila nejvýraznější skupina současnosti Dymytry, předvádějící nejen hudební, ale i propracovanou pódiovou a ohňovou show. Excelentní zpěvák skupiny Rainbow (nejen) Doogie White nám svým živelným projevem připomenul jejich hity. Po skupině Supergroup přišla největší hvězda večera - The Magic of Santana. Originální Santanovi zpěváci Alex Ligertwood a Tony Lindsay se špičkovým devítičlenným bandem předvedli úžasnou a strhující show. Trochu v jejich stínu ukončil festival blues-rockový kytarový virtuos Ryan McGarvey. Vynikající a určitě rád zajdu na jeho samostatný koncert. Půlnoc odbila a festival uprostřed města Olomouce musel nekompromisně skončit. Tak za rok zase! Koukněte na fotoreport:

     

  • Respect festival 2018 a jeho koktejl indického beatboxu i haitských rituálů

    Polovina června znovu otevírá bránu do světa hudby z různých koutů celé Země, a tím je Respect festival, který tentokrát probíhal o víkendu 16. a 17. června na louce u Bruselské cesty na Výstavišti Holešovice. Africké rituály, indický beatbox i izraelské blues se nečekaně sešli na jednom pódiu.

  • Foto: Michal Pavlíček, Střelecký ostrov, Praha, 14. 6. 2018

    Michal Pavlíček vystoupil v červnový večer pod širým nebem v příjemném prostředí Střeleckého ostrova se svou kapelou ve složení Miloš Meier - bicí, Martin Ivan - basa, Michal Nejtek – klávesy. Představili zde skladby z právě natáčeného sólového alba Michala Pavlíčka Pošli to tam, které vyjde v září u Warner music. Začátek koncertu obstaral smyčcový Pavel Bořkovec Quartet, který v instrumentální podobě předvedl skladby od Rolling Stones, Black Sabbath a Pražského výběru. pak již přišla chvíle pro Michala Pavlíčka a jeho kapelu.

    Sledujte Musicweb na Facebooku:
     

    Výtečná práce se zvukem na kterou jsme u něj již zvyklí a precizní instrumentální výkony ovšem bez samoúčelného exhibování, zato procítění a emoce v každém tónu a akordu. Po skladbách z připravované desky již publikum vřele přivítalo Báru Basikovou kterou pamatujeme po boku Michala Pavlíčka v legendární kapele Stromboli od které zaznělo několik skladeb. Poté se opět připojil Pavel Bořkovec Quartet  kterým kapela zahrála dávnou skladbu Pražského výběru Olda je přítel můj, dále pak kapela zahrála v instrumentální podobě písničku Villa Ada od Stromboli spolu s hostem - houslistou Janem Mráčkem. Dalším hostem byl energický Matěj Ruppert s kterým vypálil Michal Pavlíček a jeho parta dvě písně od Matějovi domovské kapely Monkey Business. Večer završil symbolický duet Michala. Pavlíčka s Bárou Basikovou Veliké Lalulá

  • Foto: Lara Fabian, Kongresové centrum Praha, 14. 6. 2018

    Několik fotografií z druhého koncertu belgicko-italské zpěvačky Lary Fabian, který se konal 14. června 2018 v pražském Kongresovém centru.