The Bad Plus zahráli v Jazz Docku v novém obsazení Doporučený

V pondělí 22. října si mohli návštěvníci pražského Jazz Docku poslechnout koncert již legendárního amerického jazzového tria The Bad Plus v rámci festivalu Ozvěny amerického jara.

The Bad Plus - Dave King - při koncertě v Sono Centru 20. 11. 2017 The Bad Plus - Dave King - při koncertě v Sono Centru 20. 11. 2017 Foto: Seanínel/musicweb.cz

Po téměř dvaceti letech fungování ve stejné sestavě však v triu nastala změna. Kapelu opustil pianista Ethan Iverson a nahradil ho Orrin Evans, vynikající pianista a skladatel z Filadelfie. S kontrabasistou Reidem Andersonem a bubeníkem Davem Kingem byli po celá léta blízkými přáteli a Orrin se tedy stal přirozeným nástupcem v kapele, které, jak sám říká, vždy fandil. Od ledna jsou spolu již na turné a přijeli tedy ve skvělé formě a s novou zcela autorskou deskou Never stop II, která odkazuje na dřívější album The Bad Plus z roku 2010 Never stop I.

I to je signál, že kapela stále pokračuje a nekončí ani po odchodu původního pianisty. Je nezastavitelná. V Jazz Docku bylo cítit, že je publikum napnuté, jak budou muzikanti v novém obsazení znít a pracovat. Koncert zahájili kompozicí Orrina Evanse, melodickou baladou Seams, pod kterou hned od počátku Dave King rozprostíral své široké plachty úderů, jako by dokresloval celkový zvuk na několika místech zároveň. Obecenstvo prochvívaly disonantně napsané melodie a improvizace, které byly pro toto trio vždy tak typické.

 

 

 

Tuto cestu kontrastů a vybočení se zřejmě rozhodli nadále uctívat. Zvuk byl lahodný a pojil se, čeští zvukaři si s ním vyhráli. Touto první skladbou z nového alba dali posluchačům na srozuměnou, že zvuk kapely je přirozeně jiný, avšak osobitý přístup a zvuk Orrina Evanse do kapely skvěle zapadne a navíc nabízí zcela nové možnosti, kam budou moci hudebníci v budoucnu směřovat. Během koncertu zazněly i staré „hity“ The Bad Plus, například Anthem For The Earnest nebo Giant, které publikum miluje a nadšeně je přijalo. V těchto věcech měl posluchač někdy pocit, že se nic nezměnilo, avšak nakonec jsme se nedočkali skoro ironických demolicí témat Ethana Iversona, který vždycky převracel skladby od půdy po sklep a do všech stran.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Orrin Evans se zhostil těchto věcí po svém a publikum bylo nadšené. The Bad Plus jsou zkrátka pouze v novém kabátě, píše se nová kapitola této kapely. V kompozicích z nové desky se všichni tři předvedli jako invenční autoři, zaznělo plno krásných a překvapivých momentů, kdy kupříkladu po vyhroceném sólu nastal nenadálý zlom a trio se jako jeden člověk stáhlo o tři dynamiky níže k tématu. Byli opravdu skvěle sehraní, na pódiu bylo vidět, že jsou nejen zaujati naprosto hrou svých spoluhráčů, ale že jsou navíc i dobrými letitými přáteli. Koncert uváděl kontrabasista Reid Anderson a neodpustil si narážky na Davea Kinga, takže všechny rozesmál a atmosféra byla velmi příjemná. Nakonec diváci kapelu nepustili bez přídavku a zazněla tedy opět starší nádherná věc Everywhere You Turn, kterou vygradovali až do fortissima a večer tím krásně uzavřeli. Nezbývá než The Bad Plus pozorně sledovat dál a čekat, kam se nyní hudebně vydají.

Pro redakci musicweb.cz napsal Honza Michálek

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • FOTO: BLUES ALIVE, DŮM KULTURY, ŠUMPERK, 17.11.2018

    Třetí večer bluesového maratonu pokračoval ve strhující jízdě dnů předešlých. Zahájili jej slovenští Missisippi Mixtape a po nich rozpohybovala publikum strhující skupina Welch Ledbetter Connection. Takovým bonbónkem na pomyslném dortu byla skupina Tamikrest z Mali, kteří přivezli původní africkou hudbu, která se na americkém kontinentě kdysi dávno přetavila v blues. Sice v trochu modernějším, až rockovém podání, ale určitě to byl skvělý hudební zážitek. Kytarové mistrovství nám předvedl Rick Derringer, legenda amerického bluesrocku se svým nepřehlédnutelným bosonohým bubenickým obrem. Posledním vystupujícím byl pestrobarevný Fantastic Negrito, který nenechal posluchače do posledních minut vydechnout a svým strhujícím vystoupením ukončil letošní Blues Alive v Šumperku.

  • Seasick Steve zahraje konečně v Praze

    Již dvakrát svým strhujícím koncertem okouzlil návštěvníky festivalu Colours of Ostrava, letos dokonce na hlavní scéně. Příští rok v březnu se svérázný americký bluesman Seasick Steve, který často hraje na vlastnoručně vyrobené kytary, konečně představí poprvé v Praze.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2018

    Druhý večer festivalu zahájila prostějovská skupina King Bee s velšským zpěvákem a kytaristou Daley B. Williamsem. Reverend Sekou, na fotkách seriózně vyhlížející kazatel, to tady řádně roztočil. Během prvních písní z něj postupně odlétl klobouk, sako, kravata i košile a zbytek koncertu již poletoval tento malý a dredatý mužík po pódiu i pod ním jen v nátělníku. Tak to byla přímo strhující ďábelská mše! Nesourodé seskupení North Mississippi Blues Project trojice bluesmanů RL Boyceho, Kennyho Browna a Roberta Kimbrougha mě už tolik nenadchlo. Závěr večera patřil očekávané hvězdě festivalu, kterou nebyl nikdo jiný než legenda moderního blues, Joe Luis Walker.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 15. 11. 2018

    Tak to je pecka! Festival Blues Alive získal nejprestižnější světové žánrové ocenění nazvané Keeping The Blues Alive Award pro rok 2019! Cenu uděluje americká nadace Blues Foundation, přední světová organizace, která se snaží ocenit, uchovat a propagovat blues. Tohle úžasné překvapení na nás čekalo hned první večer.