Super ZuperOctave trio zahrálo v Jazz Docku Doporučený

Koncert v Jazz Docku představil zcela poprvé současné trio izraelského kytaristy Gilada Hekselmana. A jak tento jazzový koncert zněl? 

Gilad Hekselman Gilad Hekselman Zdroj: youtube.com

Očekávání před čtvrtečním koncertem byla veliká a nutno už v úvodu zmínit, že byla naplněna na 110 %. Gilad Hekselman je bezesporu jedním z leaderů současného kytarového jazzu a co víc, nevyniká jen jako výtečný instrumentalista, ale také i jako skladatel. Nutno jedním dechem podotknout, že jeho spoluhráči, klavírista Aaron Parks a bubeník Kendrick Scott, pak stojí ve své kategorii také na špičce.

Pokud by šlo koncert charakterizovat jedním slovem, což by ale bylo samo o sobě nedostačující, bylo by to slovo uvolněnost. Uvolněnost, kterou jasně na první pohled charakterizovaly na pódiu postavené dvě bedny od piva, které Aaron Parks použil jako improvizovaný stoleček pod svůj Apple. Však jde přece o hudbu, ne? Náplň koncertu byla velmi rozmanitá a Hekselman nám dal jasně najevo, že ačkoli pochází z Izraele, v New Yorku, kde v současnosti žije, evidentně nasál mnoho vlivů. Zazněly zadumanější a intimnější skladby, jemná bluesovější skladba s krásnou country melodií (Do Re Mi Fa Sol), ale i složitější a rychlejší skladby, kde se člověk jen stěží dopočítal a byly dost "za roh".

Velká výhoda Hekselmanovy hudby, a to by šlo jistě srovnat částečně s Patem Methenym, je však v tom, že i složité skladby často zní velmi jednoduše. Hekselman je v první řadě totiž melodik (opět další spojitost s Methenym) a jeho skladby jsou natolik přístupné, že si je člověk může, nebo alespoň některé jejich motivy, i zpívat (například VBlues či Clap Clap). To vše zdobí jeho nádherný sametový tón a skvělé nápady v sólech, které jsou pro něj typické. Dalším důvodem, proč jeho trio zní tak uvolněně, je patrně i jejich přístup k base. O úlohu nejnižších frekvencí se totiž dělí Parks s Hekselmanem. Právě to, že basu hrají dva lidé a navíc na atypické nástroje, dává jejich hudbě jakousi další lehkost a nový rozměr.

 

 

Koncert ovšem nebyl jen představením Gilada Hekselmana. I jeho spoluhráči předváděli strhující výkony. Celkově měl člověk dojem dokonalého napojení, nadhledu a skvělé sehranosti. Reakce a vnímavost Kendricka Scotta na ostatní spoluhráče byla často opravdu nepochopitelná.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Aaron Parks střídal klávesové nástroje, ale celkově hrál zejména na místní křídlo a Fender piano. Ostatní, spíše syntetičtější zvuky, přenechával spíše Hekselmanovi. Kromě hudebních aspektů koncertu nutno zmínit i skvělou komunikaci s publikem. Ve skladbě Clap Clap zapojilo trio i publikum, což nutno podotknout není na takovýchto jazzových koncertech zcela typické. Hekselman se navíc projevil jako člověk se smyslem pro příjemný a pichlavý ironický humor, což celkovou atmosféru během večera ještě více odlehčilo. Doufejme, že Gilada Hekselmana se svým triem zase brzy uslyšíme.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Gogo Penguin

    >Vzrušující pulzující jazz ovlivněný elektronikou. Proměnlivé lámané beaty, telepatická souhra a slabost pro hymnické melodie. Pojďte soutěžit o lístky na 3. dubna do Paláce Akropolis na Gogo Penguin! 

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Maarja Nuut & Ruum

    Houslistka a zpěvačka Maarja Nuut čerpá z hudby estonského venkova. Z prastarých melodií cítíme návaznost na jazykově příbuzné Finsko, někdy ale znějí písně tak povědomě, že mohly vzniknout i dle české předlohy. Pojďte na koncert 9. prosince do Paláce Akropolis!

  • Egberto Gismonti v Praze ukázal mistrnou hru na kytaru i klavír

    Na festival Struny podzimu zavítal sedmdesátiletý brazilský hudebník Egberto Gismonti. Během jednoho večera v krásných prostorách Anežského kláštera ukázal posluchačům ve dvou koncertech svůj mistrovský um jak ve hře na kytaru, tak i na klavír.

  • Historicky první koncert Buddyho Guye se blíží

    Ve čtvrtek 8. listopadu se splní sen všech českých bluesových fanoušků. V Praze vůbec poprvé zahraje kytarista a zpěvák Buddy Guy, jednoznačný úřadující bluesový král, poslední aktivní pamětník rozkvětu chicagského blues na přelomu 50. a 60. let, velký vzor kytarových es Jimiho Hendrixe, Erica Claptona, Jeffa Becka či Jimmyho Page.