Nejstarší generace Zappovců se loučila v Praze Doporučený

Je to už tak. Generace hudebníků, kteří měli tu čest v šedesátých letech stát po boku začínajícího Franka Zappy dosáhla věku, kdy mnohým z nich už táhne pomalu na devadesát. Klávesista Don Preston a saxofonista Bunk Gardner přesto ještě naposledy s kapelou Grandmothers of Invention vytáhli na turné, které se příznačně jmenuje Farewell Tour. V rámci tedy rozlučkového turné zavítali hudebníci i do Prahy.

Don Preston na koncertě Grandmothers of Invention v Lucerna Music Baru 9. května 2018 Don Preston na koncertě Grandmothers of Invention v Lucerna Music Baru 9. května 2018 Foto: Dominik Effenberg/musicweb.cz

Pětaosmdesátiletý Don Preston a jeho o rok mladší souputník Bunk Gardner od začátku koncertu nedali prostor zlým jazykům, že by snad věk měl vliv na jejich výkon. Oba pány navíc na pódiu doprovázela výborná dvojice hudebníků – bubeník Christopher Garcia a legendární hráč na vibrafon a marimbu Ed Mann. Garciu si čeští posluchači navíc mohli pamatovat z dřívějších vystoupení Grandmothers v České republice. Právě jeho tvrdý a důrazný bubenický styl nasadil koncertu pěkný švih.

Prohlédněte si také fotografie z koncertu Grandmothers of Invention

Don Preston se ujal i role tvrdiče muziky. Levou rukou tvořil basovou linku, zatímco pravou si pohrával s různými zvukovými rejstříky svých kláves Roland. Zároveň se ovšem nebál zpěvu a ukázal tak, že i ve svých letech pořád umí obstojně pět z plných plic. Bunk Gardner na oplátku předvedl skvělou formu jak na saxofon, tak i na příčnou flétnu. Samostatnou kapitolou reportáže by mohl být výkon Eda Manna. Tento hráč na vibrafon a marimbu byl velkým oblíbencem Franka Zappy. Jeho technika opravdu nepotřebuje komentář, protože jeho hra dodávala zvuku kapely hutnou uchu lahodící atmosféru.

Co se týče repertoáru, i ten byl velmi překvapivý. Kromě známějších skladeb jako Suzy Creamcheese, Echidna's Arf (Of You), Dupree's Paradise či Dog Breath, in the Year of the Plague se kapela pustila i do méně hraných a do konce i vlastních skladeb postavených hojně na improvizačních pásmech, jako například ve skladbě Free Energy. Babičky zkrátka chtěli posluchačům ukázat, že opravdu nejsou jen nějaký revival, ale samostatně smýšlející jednotka hudebníků, kteří prošli během svých životů velkým úsekem hudební historie.

 

 

Ačkoli by se mohlo zdát, že se koncert ponese na vlně nostalgie, nebylo tomu úplně tak. Kapela hýřila elánem, radostí ze hry a hlavně humorem tolik symbolickým kolem umělců spojených s takovou osobností, jako byl Frank Zappa. Zaplněnou Lucernu dokázala tato partička správně rozparádit a atmosféra večera tak byla opravdu skvělá. Publikum si ještě vytleskalo i dva přídavky a po skončení koncertu se mohli ti největší nadšenci vyfotit s hudebníky či si nechat podepsat desku.

Je opravdu fascinující, že ať jde o kteroukoli postzappovskou kapelu, vždy jsou tyto koncerty příjemným a pohodovým zážitkem. Nejinak tomu bylo i ve středu 9. května v Lucerna Music Baru, kdy se s českými fanoušky Franka Zappy rozloučil Don Preston. Muž, který byl stejně jako jeho vrstevník Joe Zawinul jedním z pionýrů v užívání klávesových nástrojů a prošel si jejich vzrušujícím vývojem od analogu až po digitální éru. Zároveň jeho kariéra ovšem zahrnuje i spolupráci například s Johnem Lennonem!

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Rozlučkovým projevem dojal Bunk Gardner, který rovněž řekl, že kvůli takové koncertní atmosféře je bavilo vždy hrát. Dojemné ovšem bylo, když se jako by omluvil za to, že končí. Pravdou je, že tito pánové i ve více než osmdesáti letech měli co předat. Zbývá tak jen poděkovat za ta dlouhá léta, kdy tito pánové rozdávali posluchačům hudební radost. Končí tak jedna éra postzappovských kapel. Kapel, které připomínaly prvopočátky improvizačních šíleností, kterými kdysi právě ohromil svět Frank Zappa.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Kenny Wayne Shepherd zahraje na Lokti

    Jonny Lang, Joe Bonamassa, Beth Hart a Kenny Wayne Shepherd - všichni tito hudebníci jsou přibližně ve stejném věku a všichni reprezentují současnou bluesrockovou scénu. Často společně i spolupracují a vznikají tak ojedinělé projekty a koncerty. Všichni již Českou republiku navštívili a nyní se k nám vrací Kenny Wayne Shepherd se svou kapelou a novou deskou.

  • Foto: Michal Pavlíček, Lucerna Music Bar, Praha, 16. 4. 2019

    Ve středu večer pokřtil Michal Pavlíček společně se svými hosty svoji novou sólovou desku Pošli to tam. Křest se konal v rámci koncertu, který Michal Pavlíček odehrál v zaplněném Lucerna Music Baru. Na basu zahrál jako tradičně Martin Maťo Ivan, za klávesy se posadil Michal Nejtek a na bicí se představil mladý bubeník Michal Kolouch Daněk. Stejně jako na ostatních koncertech, které již byly v rámci aktuálního turné k propagaci této desky odehrány, se v roli zpívajícího hosta představila zpěvačka Milly Honsová. Tu také můžeme slyšet v některých písních desky Pošli to tam. Za kmotry nové desky si Michal Pavlíček vybral například Moniku Načevu, Jana Saharu Hedla či svého spoluhráče z Pražského výběru Jiřího Hrubeše. Na koncertě zazněly jak nové písně z aktuálního alba, jako například Anděl, Zhurta, Pošli to tam, Modrý pták a další, tak také starší kusy jako Honička, Jeden den v parku u Zlaté brány či Veliké lalula.

     

    Prohlédněte si náš fotoreport z tohoto koncertu a křtu nové desky. 

  • Alfa Mist: Odosobněný koncert plný virtuozity

    Jedním z vrcholů letošního festivalu Mladí ladí jazz měl být koncert kapely Alfa Mist. Pojďme se podívat, jak večer před vyprodaným sálem pražského Paláce Akropolis probíhal.

  • John McLaughlin v Brně představil svůj projekt 4th Dimension

    Veterán jazzrockové fúze, věčný hudební experimentátor, britský kytarista John McLaughlin vystoupil v brněnském Janáčkově divadle v rámci JazzFestu Brno. Během hodinu a půl dlouhého setu představil průřez své tvorby od let 70. až po současnost.