John Scofield naservíroval druhý Überjam Doporučený

Skvělá atmosféra, téměř tři hodiny scofieldovského soundu, nadhled a radost, jazzrocková sóla plná energie a několik poněkud rozporuplných momentů. Takový byl koncert Johna Scofielda v Divadle Archa.

John Scofield na koncertě v divadle Archa John Scofield na koncertě v divadle Archa Foto: Michal Adamovský/musicweb.cz

Zatímco asi patnáct minut před oficiálním začátkem koncertu byl prostor pražské Archy ještě poloprázdný, již o několik minut později byla situace zcela jiná. Koncert Johna Scofielda, obzvláště s programem, jaký si připravil, byl pro značnou spoustu lidí velkým lákadlem a na návštěvnosti to bylo rozhodně znát. Nechybělo totiž mnoho a Archa by byla zaplněna zcela. Akademická čtvrthodinka sice na začátku nechyběla, ale v kontextu celého koncertu se tento detail jevil jako zcela zanedbatelný. Málokdo totiž v okamžiku, kdy kapela vstupovala na pódium, tušil, že ho čeká téměř tříhodinový koncert. V tomto směru tedy jedenašedesátiletý Scofield strčil do kapsy velkou většinu svých o mnoho mladších kolegů.

Čtěte také: Kytarista John Scofield s orchestrem a big bandem zahájil koncertem dánské předsednictví Evropské unie

Již po prvních skladbách bylo zcela jasné, že posluchači „dostanou přesně to, co chtějí“, tedy především mix scofieldových kompozic z obou überjamovských alb, přičemž převažovaly především písně z alba nejnovějšího, nesoucího se v duchu jazzrocku a groovu. Většina skladeb se nevyznačovala přílišnou harmonickou složitostí, ale o to víc se zde projevoval jako tmelící prvek zvuk a výraz scofieldova telecastera. Právě díky této kytaře a jejímu zvuku byl občas jakoby odněkud z dálky cítit i vliv country, následně ovšem zcela zapuzený energickým jazzrockovým sólem na pozadí perfektně vygradované rytmiky. Scofieldova kytara působila celý večer velice vůdčím a přesvědčivým dojmem a mistr rozhodně věděl, co dělá.

2013 11 13 john scofield 001Po několika úvodních zahřívacích skladbách se kapela rozjela na plné obrátky a po prvním perfektně vystavěném sóle plném rychlých hadů a nečekaných rytmických zvratů již nikdo nepochyboval, že John Scofield rozhodně patří ve svém oboru stále ke světové špičce. Jeho osobitý styl je snadno rozpoznatelný a velmi technický, protože nezřídka hraje i poměrně rychlé pasáže prstovou technikou, což není zcela obvyklé. Velmi podstatnou složkou většiny scofieldových písní jsou i různé samply a doprovodné zvuky, které celou zvukovou plochu výrazně dotvářejí a byly v tento večer zcela v režii doprovodného kytaristy Aviho Bortnicka. Tyto efekty ovládal Bortnick nejen pomocí notebooku umístěného přímo před ním na pódiu, ale i úderem do strun na své kytaře. Kromě něho nesmíme zapomenout i na bezchybně pracující rytmickou sekci, kterou tvořil baskytarista Andy Hess a teprve 28letý bubeník Louis Cato, který byl kromě Johna Scofielda asi nejvýraznější postavou večera. V průběhu koncertu se blýsknul několika údernými sóly a zcela na závěr dokonce přesvědčil posluchače i o tom, že rozhodně není ani špatný zpěvák (to, že je i špičkovým hráčem na baskytaru posluchačům ovšem zatajil).

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Pokud byl úterní koncert něčím vyjímečný, rozhodně to byla jeho délka. Nestává se totiž často, aby koncert trval bez přestávky déle, jak dvě hodiny. V případě Johna Scofielda nechybělo ale mnoho a byla by pokořena hranice ještě o hodinu delší. S ohledem na celý průběh koncertu nebyl tento fakt příliš pozitivní. Tak jako tak John Scofield dokázal, že je skvělým kytaristou a velmi osobitým skladatelem.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Mladí ladí jazz 2019: Na koho lákají letos?

    Mezinárodní festival Mladí ladí jazz již podesáté rozproudí jarní hudební Prahu a představí muzikanty a formace, kteří odvážně otevírají jazzové škatulky nejrůznějším hudebním žánrům. Podívejte se na hlavní program, předprodej vstupenek je již zahájen.

  • Foto: Big Daddy Wilson, Bounty Rock Cafe, Olomouc, 4. 2. 2019

    Americký bluesman Big Daddy Wilson zahrál se svojí doprovodnou kapelou skvělý koncert v Bounty Rock Café v Olomouci. A z tohoto vystoupení, kdy se bavili nejen posluchači, ale i samotní muzikanti, vám přinášíme fotoreport.

  • Árstídir míří do Modré Vopice

    Melancholie i poklidná atmosféra severské hudby. To je kapela Árstídir, která není pro české publikum nováčkem. Neuplynula ani dlouhá doba, co kapela vystoupila v Brně, a v rámci evropského turné k nové desce Nivalis se podívají do Prahy.

  • Festival Blues Alive v Šumperku získal nejprestižnější světové bluesové ocenění za dlouholetý přínos tomuto žánru

    Jako vůbec první český držitel získal mezinárodní hudební festival Blues Alive, jehož dvacátý třetí ročník právě začíná v Šumperku, nejprestižnější světové žánrové ocenění nazvané Keeping The Blues Alive Award pro rok 2019. Cenu uděluje americká nadace Blues Foundation, přední světová organizace, která se snaží o oceňování, uchovávání a propagaci blues.