Joe Satriani - jednoznačně kytarový profík Doporučený

Kytarista Joe Satriani přijel do Prahy představit své novinkové album Shockwave Supernova. Jestli se jednalo ve Foru Karlín, kam byl nakonec koncert přesunut, o šokující hvězdný výkon, se dozvíte v následujících řádcích.

Joe Satriani ve Foru Karlín Joe Satriani ve Foru Karlín Foto:Eva Makovská/musicweb.cz

Samotný přesun z větší Tipsport Areny na Výstavišti, kde Joe Satriani při své poslední návštěvě Prahy v roce 2010 vystoupil, leckoho překvapilo. Prostor Fora Karlín nebyl vůbec špatnou volbou, ale zvlášť překvapující byl fakt, že plocha uzpůsobená pouze k sezení sice obsazená byla, ale na obou balkónech nestál nikdo. Je s podivem, že zrovna tento kytarový virtuóz nepřilákal více lidí.

Dramaturgicky se koncert vydařil hned ze začátku. Krátce před půl devátou večerní se na pódiu objevil mladý Dan Patlansky se svým triem (baskytara a bicí) a spustili přibližně půlhodinový set. Dan se pyšnil nakřáplým, zastřeným hlasem a pořádně hlasitou kytarou. Ve skladbách se ukazoval velký cit pro chytlavé riffy a rockovou drzost, která se střídala s mírnou utahaností některých začátků. Ty však uměly pozvolna vygradovat do pořádně ostrého nářezu. Zde se prvně ukázal průnik mezi blues-rockovým publikem a tím metalovým. Chvilku píseň vyznívala blíže k prvnímu zmíněnému žánru, o několik chvil později zcela přešla v druhý, tak odlišný.

Dan ozvláštnil oproti hlavní hvězdě své vystoupení zpěvem, a tak se stylem úplně nepřekrývali, zároveň však zapadal zcela do žánrového konceptu Joea, nechyběl rockový chaos, velké nasazení celé kapely i až grungeový nádech Danova hlasu. Kapela, která předvedla velmi vyrovnaný výkon, který byl na předkapelu spíše nadprůměrný, sklidila i od publika velký potlesk.

Několik minut před půl desátou se začaly vyprazdňovat některé připravené židle, ale nikoli proto, že by si fanoušci koncert Satrianiho rozmysleli, ale přestěhovali se o patro výš, kde mohli v klidu ve stoje vychutnávat Joeovo umění a sál tak získal více komorní atmosféru. Již naladěné publikum se dočkalo příchodu Joea a jeho tří doprovodných muzikantů - basisty Bryana Bellera, bubeníka Marca Minnemanna a klávesisty a kytaristy Mikea Keneallyho, kteří již s Joem dlouhodobě spolupracují a natočili s ním i novou desku Shockwave Supernova.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Joe Satriani má jasno v tom, co dělá, a hlavně, jak to podá publiku. Promítání různých záběrů, které doprovázely názvy jednotlivých skladeb, barevné světelné efekty a kapela složená z virtuózů. Není to přemrštěné, ani okázalé, zároveň Joe dokáže navodit atmosféru drsného rockerství.

Skladba stejnojmenná s celou deskou zazněla hned jako první, a celkově se kolem nové desky točil celý koncert. Album se navrací k Joeovým starším nahrávkám a tato poloha mu neuvěřitelně sedí, což bylo vidět i na pódiu. Velmi silné melodie plné efektních vyhrávek se hravě vyrovnají starším již notoricky známým kouskům. V něčem zněly ještě více vyváženě. Crystal Planet, Time nebo Cataclysmic ukázaly svou dravost i Joeovu technickou brilantnost. Joe vřele pozdravil publikum, však během více jak dvouhodinového koncertu mnoho vět neprohodil, spíše zakončil jednu skladbu, a buď ve stejné chvíli rozjel další kousek, nebo si prohodil kytary a spustil o několik vteřin později další kytarový nářez.

 

 

Možná je klišé zmiňovat plouživou a známou skladbu Always With Me, Always With You, nicméně tato věc patřila jako jedna z mála k pomalým baladám, které na pohled vypadají jednoduše, ale přitom se v nich skrývá několik poloh a naživo vyznívají neopakovatelně. Jemnost, cit, pulz i vypětí. Všechny smíšené a nesladitelné pocity se v této skladbě promísily. V rychlejších a technicky náročnějších, co do uhrání, se pak Joe vyřádil pekelně. Kytarista nepotřebuje G3, on sám je G3 (ne-li G4) v jednom člověku. Exhibici, kterou předváděl, však ředil promyšleností a kompozičně vydařenými melodiemi, což koncertu dodalo potřebný prožitek. Užíval si svých sól přiměřeně, tak aby posluchač mohl vnímat, přesto hrál s neskutečnou přesností, jako by bylo puštěné album.

Podívejte se také na fotografie z koncertu

Satch Boogie signalizovala, že se již po skoro dvouhodinovém maratonu bude směřovat k cíli. Publikum však Joeovi ukázalo, jak si koncert užilo a ve stoje aplaudovalo, dokud se kapela nevrátila s přídavkem Big Bad Moon, během něhož se za zády hudebníků promítal měsíc. Vypalovačky nakonec – lépe Joe nemohl volit. Surfing With The Alien nebyla až takovým překvapením jako úplná tečka vzhledem k tomu, že musela zaznít, ale i tak díky ní odcházel posluchač plně nabitý energií a užil si Joea ve vrcholné formě. Uvidíme tedy, čím nás Satriani překvapí příště.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Skupina Soft Machine Legacy připomněla kořeny progrockové hudby


    Takřka utajená akce, ne moc mediálně viditelná, i tak si ale našla řada příznivců kompozičně složitější rockové hudby čas, aby zašla na koncert hudebníků, kteří dnes připomínají odkaz legendární prog-art rockové kapely Soft Machine.

  • Foto: Soft Machine, Palác Akropolis, Praha, 18. 9. 2018

    Prohlédněte si fotografie z koncertu britské jazzrockové formace Soft Machine, který se odehrál v pražském Paláci Akropolis. Kapela zde vystoupila v sestavě John Etheridge (kytara), John Marshall (bicí), Theo Travis (saxofon, flétna, klávesy) a Roy Babbington (baskytara).

  • The Wood Brothers smetli Jazz Dock

    Nedělní večer bývá většinou ve znamení odpočinku a lenošení. Zrovna v tento den však vystoupili v Jazz Docku The Wood Brothers, aby zbořili nejen tyto, ale i jiné zaběhnuté předsudky a rituály.

  • Foto: The Wood Brothers, Jazz Dock, Praha, 16. 9. 2018

    Fanoušci této bluegrassové, countryové, jazzové kapely nemuseli čekat dlouho, než The Wood Brothers opět dorazili do Jazz Docku, kde už dvakrát předtím naprosto nadchli! Jak se to povedlo letos? Znovu se jednalo o skvělé vystoupení! Z tohoto koncertu Vám přinášíme fotoreport.