Jacob Collier poprvé představil svou osobitou produkci českému publiku Doporučený

Génius, talent čišící z každého póru, osmý div světa, hudební naděje, tyto a další přídomky pro jednadvacetiletého Londýňana, Guardianem označeného za mesiáše jazzu. Řeč je o Jacobovi Collierovi, multiinstrumentalistovi, který včera poprvé vystoupil v Praze jako jedna z hlavních hvězd festivalu Mladí ladí jazz.

Během koncertu se na plátnu takřka zhmotnili „naklonovaní" hráči. Během koncertu se na plátnu takřka zhmotnili „naklonovaní" hráči. Foto: Eva Makovská / musicweb.cz

Collier přijel do Prahy představit svou novou koncertní koncepci, kterou celých šest měsíců vyvíjel ve spolupráci s Massachusettským technologickým institutem v Bostonu. Prakticky se jedná o hudební one man show, pokud byste ale čekali minimalismus, jste na omylu. Produkce představuje vrstvení několika hudebních nástrojů (bicí soupravu, perkuse, klávesy, křídlo, baskytaru, kontrabas a klávesovou foukací harmoniku) ve smyčkách, vše odehrané Collierem. Kromě toho využívá vokálního harmonizéru. Velkolepou podívanou dovršuje plátno, díky němuž se na pódiu takřka zhmotňuje „naklonovaná“ kapela.

Koncert započal symbolicky remakem písně Stevieho Wondera Don´t You Worry ´Bout A Thing, té, jež mu jako jedna z prvních přinesla úspěch na Youtube, skrze které doposud publikuje úpravy cizích skladeb nebo svou tvorbu. Třeba dále jmenovat autorskou Don´t You Know, originálně nahranou společně s americkými, Grammy oceněnými Snarky Puppy. Následoval remake skladby In My Room od Beach Boys – stejně tak se bude jmenovat chystaná Collierova debutová deska - odkazující k několika letům hudební tvořivosti a publikování videí ze svého vlastního pokoje. V Praze poprvé živě představil také první singl ke své desce, do jehož nahrávky zahrnul značné množství etnických nástrojů a harmoniku. Nesměla také chybět skladba Collierova mentora, Quincyho Jonese. Nadšené publikum si nakonec vyskandovalo dva přídavky, a tehdy Collier zasedl k piánu a zahrál virtuózně dvě balady.

Jak sám říká, je velký experimentátor na samé hranici možností, konfrontuje jazz s popem, klasickou a elektronickou hudbou. A co je důležité, oslovuje široké posluchačské spektrum, aniž by byl konstruktem nahrávacích společností. Dokazuje, že i bez skvělého studia se dá vytvořit perfektní a neotřelý zvuk, navíc tím získává absolutní autorskou volnost. Collierův projekt má hlavu a patu, přestože se jedná o tak mladého interpreta. Nespokojí se se současnými hudebními trendy a chce inovovat, na výše zmíněné massachusettské univerzitě se nyní podílí na vývoji nového vokalizačního nástroje.

Svou debutovou desku vydá prvního července a do té doby každý měsíc poskytne prostřednictvím Youtube nový singl. Desku si produkuje sám a fanoušci její vznik mohou finančně podpořit.

Těžko říct, jestli Jacob Collier dnes již okrajový žánr spasí. Každopádně mu v současné době leží u nohou jazzové špičky z celého světa a je možnou inspirací pro své vrstevníky a generace nové.

A abychom nezapomněli: Již brzy se můžete těšit na rozhovor s Jacobem, který pro vás připravili redaktoři Martin Adamovský a Nela Dusová.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Respect festival 2018 a jeho koktejl indického beatboxu i haitských rituálů

    Polovina června znovu otevírá bránu do světa hudby z různých koutů celé Země, a tím je Respect festival, který tentokrát probíhal o víkendu 16. a 17. června na louce u Bruselské cesty na Výstavišti Holešovice. Africké rituály, indický beatbox i izraelské blues se nečekaně sešli na jednom pódiu.

  • Foto: Michal Pavlíček, Střelecký ostrov, Praha, 14. 6. 2018

    Michal Pavlíček vystoupil v červnový večer pod širým nebem v příjemném prostředí Střeleckého ostrova se svou kapelou ve složení Miloš Meier - bicí, Martin Ivan - basa, Michal Nejtek – klávesy. Představili zde skladby z právě natáčeného sólového alba Michala Pavlíčka Pošli to tam, které vyjde v září u Warner music. Začátek koncertu obstaral smyčcový Pavel Bořkovec Quartet, který v instrumentální podobě předvedl skladby od Rolling Stones, Black Sabbath a Pražského výběru. pak již přišla chvíle pro Michala Pavlíčka a jeho kapelu.

    Sledujte Musicweb na Facebooku:
     

    Výtečná práce se zvukem na kterou jsme u něj již zvyklí a precizní instrumentální výkony ovšem bez samoúčelného exhibování, zato procítění a emoce v každém tónu a akordu. Po skladbách z připravované desky již publikum vřele přivítalo Báru Basikovou kterou pamatujeme po boku Michala Pavlíčka v legendární kapele Stromboli od které zaznělo několik skladeb. Poté se opět připojil Pavel Bořkovec Quartet  kterým kapela zahrála dávnou skladbu Pražského výběru Olda je přítel můj, dále pak kapela zahrála v instrumentální podobě písničku Villa Ada od Stromboli spolu s hostem - houslistou Janem Mráčkem. Dalším hostem byl energický Matěj Ruppert s kterým vypálil Michal Pavlíček a jeho parta dvě písně od Matějovi domovské kapely Monkey Business. Večer završil symbolický duet Michala. Pavlíčka s Bárou Basikovou Veliké Lalulá

  • Foto: Lara Fabian, Kongresové centrum Praha, 14. 6. 2018

    Několik fotografií z druhého koncertu belgicko-italské zpěvačky Lary Fabian, který se konal 14. června 2018 v pražském Kongresovém centru.

  • Začíná 14. ročník festivalu Prague Proms

    V úterý 19. června zahájí slavnostní mše Messa di Gloria 14. ročník mezinárodního hudebního festivalu Prague Proms. V jeho rámci vystoupí oscarový skladatel Ennio Morricone, pianista Chick Corea nebo zpěváci Kurt Elling a Monica Mancini. Přehlídku klasické, jazzové a filmové hudby uzavře 19. července tradiční Hollywoodská noc.