Jacob Collier poprvé představil svou osobitou produkci českému publiku Doporučený

Génius, talent čišící z každého póru, osmý div světa, hudební naděje, tyto a další přídomky pro jednadvacetiletého Londýňana, Guardianem označeného za mesiáše jazzu. Řeč je o Jacobovi Collierovi, multiinstrumentalistovi, který včera poprvé vystoupil v Praze jako jedna z hlavních hvězd festivalu Mladí ladí jazz.

Během koncertu se na plátnu takřka zhmotnili „naklonovaní" hráči. Během koncertu se na plátnu takřka zhmotnili „naklonovaní" hráči. Foto: Eva Makovská / musicweb.cz

Collier přijel do Prahy představit svou novou koncertní koncepci, kterou celých šest měsíců vyvíjel ve spolupráci s Massachusettským technologickým institutem v Bostonu. Prakticky se jedná o hudební one man show, pokud byste ale čekali minimalismus, jste na omylu. Produkce představuje vrstvení několika hudebních nástrojů (bicí soupravu, perkuse, klávesy, křídlo, baskytaru, kontrabas a klávesovou foukací harmoniku) ve smyčkách, vše odehrané Collierem. Kromě toho využívá vokálního harmonizéru. Velkolepou podívanou dovršuje plátno, díky němuž se na pódiu takřka zhmotňuje „naklonovaná“ kapela.

Koncert započal symbolicky remakem písně Stevieho Wondera Don´t You Worry ´Bout A Thing, té, jež mu jako jedna z prvních přinesla úspěch na Youtube, skrze které doposud publikuje úpravy cizích skladeb nebo svou tvorbu. Třeba dále jmenovat autorskou Don´t You Know, originálně nahranou společně s americkými, Grammy oceněnými Snarky Puppy. Následoval remake skladby In My Room od Beach Boys – stejně tak se bude jmenovat chystaná Collierova debutová deska - odkazující k několika letům hudební tvořivosti a publikování videí ze svého vlastního pokoje. V Praze poprvé živě představil také první singl ke své desce, do jehož nahrávky zahrnul značné množství etnických nástrojů a harmoniku. Nesměla také chybět skladba Collierova mentora, Quincyho Jonese. Nadšené publikum si nakonec vyskandovalo dva přídavky, a tehdy Collier zasedl k piánu a zahrál virtuózně dvě balady.

Jak sám říká, je velký experimentátor na samé hranici možností, konfrontuje jazz s popem, klasickou a elektronickou hudbou. A co je důležité, oslovuje široké posluchačské spektrum, aniž by byl konstruktem nahrávacích společností. Dokazuje, že i bez skvělého studia se dá vytvořit perfektní a neotřelý zvuk, navíc tím získává absolutní autorskou volnost. Collierův projekt má hlavu a patu, přestože se jedná o tak mladého interpreta. Nespokojí se se současnými hudebními trendy a chce inovovat, na výše zmíněné massachusettské univerzitě se nyní podílí na vývoji nového vokalizačního nástroje.

Svou debutovou desku vydá prvního července a do té doby každý měsíc poskytne prostřednictvím Youtube nový singl. Desku si produkuje sám a fanoušci její vznik mohou finančně podpořit.

Těžko říct, jestli Jacob Collier dnes již okrajový žánr spasí. Každopádně mu v současné době leží u nohou jazzové špičky z celého světa a je možnou inspirací pro své vrstevníky a generace nové.

A abychom nezapomněli: Již brzy se můžete těšit na rozhovor s Jacobem, který pro vás připravili redaktoři Martin Adamovský a Nela Dusová.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Fernando Saunders, Olomoucké kulturní prázdniny, 26. 7. 2018

    Americký baskytarista a zpěvák Fernando Saunders odehrál s kapelou skvělý koncert uprostřed města Olomouce u Terezské brány! Zcela zdarma si jej mohli poslechnout všichni příznivci dobré hudby v rámci Olomouckých kulturních prázdnin. Koukněte na krátký fotoreport z této akce.

  • Jack Broadbent a Toronzo Cannon chystají společný bluesový večer

    Liver Music připravují na říjen tohoto roku další ze skvělých bluesových večerů Prague International Bluenight, tentokrát s pořadovým číslem 127. V pražském Lucerna Music Baru zahrají dva samostatné koncerty v jeden večer představitelé současné bluesové scény „mistr slide kytary" Brit Jack Broadbent a jeden z nejžhavějších chicagských bluesových hudebníků Američan Toronzo Cannon. Taková příležitost vidět dva bluesové hudebníky hned v jeden večer se jen tak nenaskytne, takže stačí jen vyrazit!

  • Colours of Ostrava 2018: Poslední dny ve znamení zpěvaček

    Poslední dva dny festivalu ovládly ženy. Pro první den a největší scénu to platilo téměř do písmene, ženskou hegemonii totiž narušil až po půlnoci Paul Kalkbrenner.

  • Foto: Colours of Ostrava druhým pohledem, 21. 8. 2018

    Závěrečný den festivalu Colours of Ostrava 2018 nabídl opět neuvěřitelné hudební zážitky. Na Fresh Stage se roztančila bubenice a zpěvačka Dobet Gnahoré. Posluchači elektroniky si přišli na své u polského dua Kamp! Podívejte se na fotoreport. Na hlavní hvězdy dne se poté podívejte zde