(H)art rocková nálož O.R.k. rozvibrovala Music Bar

Čtveřice silných muzikantských osobností přijela do pražského Music Baru představit své nové album.

Pat Mastelotto na koncertě se skupinou O.R.k. v pražském Lucerna Music Baru 23. března 2017 Pat Mastelotto na koncertě se skupinou O.R.k. v pražském Lucerna Music Baru 23. března 2017 Foto: Michal Havlák/musicweb.cz

Deska Soul Of An Octopus je druhým počinem mezinárodního projektu O.R.k. Jejich hudba vychází především z kombinace čtyř silných osobností a vymyká se tak jednoduchým žánrovým škatulkám. Z (h)art rockového základu šmátrá svými chapadly do krajin ambientní elektroniky či psychedelie. Oproti prvotině, která hodně stavěla na zvuku tvrdších hudebních žánrů, je jejich nový počin hudebně pestřejší a hravější. Značně tak obohacuje projev kapely, jejíž rytmiku tvoří bubeník Pat Mastelotto (King Crimson) a baskytarista Colin Edwin (Porcupine Tree). Doprovází je italské duo – kytarista Carmelo Pipitone (Marta sui Tubi) a zpěvák Lorenzo Esposito Fornasari (Berserk!, Obake). Jako předskokan se (ne)představilo uskupení KoMaRa, podobně naladěné, avšak mnohem více experimentální.

 

 

Z tria KoMaRa nakonec do Lucerny dorazilo pouze duo KoMa. (Název projektu je tvořen počátečními slabikami jmen hudebníků.) Většinu asi dvacetiminutového setu však odehrál slovenský kytarista a skladatel David Kollar sólo. Postupným vrstvením, za pomocí množství efektů, smyček a speciálních technik hry na kytaru, navodil zanedlouho v sále postupně houstnoucí atmosféru ambientní zvukové krajiny, kterou v závěru podtrhl dunivý bicí doprovod Pata Mastelotta. Škoda jen, že tato povedená část byla příliš krátká a nestačila tak na diváka zapůsobit celou svou vahou. Intro to však bylo důstojné a po patnáctiminutové pauze už na posluchače čekaly hlavní hvězdy večera.

Po experimentálním úvodu čekala posluchače přímočařejší část koncertu. I přes avantgardní přístup kapely si její skladby zachovávají poměrně klasickou pravidelnou formu. Rytmické pasáže se střídají s melodickými a sofistikované instrumentální výkony jsou následovány tvrdými, mnohdy až metalovými segmenty. Vrcholem jsou pak momenty jakéhosi kontrolovaného chaosu. Avšak i přes virtuózní kvality všech muzikantů se nedočkáme žádné improvizace, prioritou zůstává vždy skladba jako hotový celek.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Základ dunivé matematické rytmiky Pata Mastelotta doplňují vlnité linky bezpražcové baskytary, melodickým pasážím pak dominuje zpěv obohacený širokou škálou efektů. Na ty není skoupý ani vynikající kytarista Carmelo Pipitone, rozehrávající pestré hudební plochy, kytarové smyčky a divoká sóla. Oproti studiové nahrávce postrádal živý koncert některé sofistikované vychytávky, které byly nahrazeny důrazem na rockový základ skladeb, nebo se ztratily v dunivé mase zvuku, které kvarteto neúnavně chrlilo na posluchače po devadesát minut svého vystoupení. Poslech posledního počinu O.R.k. tak lze jen doporučit, a to nejen těm, kteří mají duši chobotnice.

 

pro musicweb.cz napsal Michal Havlák

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Respect festival 2018 a jeho koktejl indického beatboxu i haitských rituálů

    Polovina června znovu otevírá bránu do světa hudby z různých koutů celé Země, a tím je Respect festival, který tentokrát probíhal o víkendu 16. a 17. června na louce u Bruselské cesty na Výstavišti Holešovice. Africké rituály, indický beatbox i izraelské blues se nečekaně sešli na jednom pódiu.

  • Arcade Fire v Praze: Jedna z nejlepších koncertních kapel vystoupila před poloprázdnou halou

    Skupina Arcade Fire poprvé vystoupila u nás a představila svou téměř dokonalou až extatickou show a vzor muzikantství. Možná by stačilo napsat pár superlativů a recenze by byla hotová, když jedinou vadou koncertu bylo, že se jeho intenzita chvílemi až nedala vydržet.

  • Foto: Michal Pavlíček, Střelecký ostrov, Praha, 14. 6. 2018

    Michal Pavlíček vystoupil v červnový večer pod širým nebem v příjemném prostředí Střeleckého ostrova se svou kapelou ve složení Miloš Meier - bicí, Martin Ivan - basa, Michal Nejtek – klávesy. Představili zde skladby z právě natáčeného sólového alba Michala Pavlíčka Pošli to tam, které vyjde v září u Warner music. Začátek koncertu obstaral smyčcový Pavel Bořkovec Quartet, který v instrumentální podobě předvedl skladby od Rolling Stones, Black Sabbath a Pražského výběru. pak již přišla chvíle pro Michala Pavlíčka a jeho kapelu.

    Sledujte Musicweb na Facebooku:
     

    Výtečná práce se zvukem na kterou jsme u něj již zvyklí a precizní instrumentální výkony ovšem bez samoúčelného exhibování, zato procítění a emoce v každém tónu a akordu. Po skladbách z připravované desky již publikum vřele přivítalo Báru Basikovou kterou pamatujeme po boku Michala Pavlíčka v legendární kapele Stromboli od které zaznělo několik skladeb. Poté se opět připojil Pavel Bořkovec Quartet  kterým kapela zahrála dávnou skladbu Pražského výběru Olda je přítel můj, dále pak kapela zahrála v instrumentální podobě písničku Villa Ada od Stromboli spolu s hostem - houslistou Janem Mráčkem. Dalším hostem byl energický Matěj Ruppert s kterým vypálil Michal Pavlíček a jeho parta dvě písně od Matějovi domovské kapely Monkey Business. Večer završil symbolický duet Michala. Pavlíčka s Bárou Basikovou Veliké Lalulá

  • Foto: Ozzy Osbourne, Letiště Letňany, Praha, 13. 6. 2018

    Ve středu 13.6. vystoupil na pražském letňanském letišti legendární Ozzy Osbourne, který se zde rozloučil s českým publikem. Před samotným Ozzym zahráli hned tři „předskokani“. Jako první se představili španělští heavymetaloví hudebníci Lords of Black. Hned po nich následoval sólový projekt zpěváka z Korn Jonathana Davise. V neposlední řadě vystoupila americká superskupina Hollywood Vampires, která v čele se zpěvákem Alice Cooperem, kytaristou Joe Perrym a Johnny Deppem sklidila zasloužené ovace. Závěr večera již patřil samotnému Ozzymu, který během 90 minut přehrál své největší hity. Podívejte se na fotografie, které byly pořízeny přímo z kotle pod pódiem.