Festival Prague Proms uvedl jeden z letních projektů, Tribute2Headhunters

V rámci hudebního festivalu Prague Proms, který prezentuje českou i zahraniční hudební scénu napříč žánry, ve čtvrtek 13. července v klubu Občanské plovárny vystoupil projekt Tribute2Headhunters.

Pianista Herbie Hancock Pianista Herbie Hancock www.mehysocks.com

The Headhunters vznikli v roce 1973 jako kapela fúzující funk s dalšími populárními žánry. Jejím lídrem a autorem většiny aranží je pianista Herbie Hancock. Vedle Hancocka byli zakládajícími členy také saxofonista, klarinetista a flétnista Bennie Maupin, basista Paul Jackson, bubeník Harvey Mason a perkusista Bill Summers. Headhunters od sedmdesátých let vydali několik dnes již kultovních alb, z nichž poslední vyšlo v roce 2011. Některé písně (nebo riffy a fráze užité v kompozicích) jsou dnes považovány za nepostradatelnou složku jazzového slovníčku. Hancockova parta byla také jednou z prvních, která svou tvorbou formovala funkovou scénu.

Projekt Tribute2Headhunters předem sliboval skoro dvouhodinovou nálož notoricky známých standardů v originálním Hancockově aranžmá – Watermelon Man, Butterfly, 4 A.M., Chameleon, Chan´s Song, Hang Up Your Hands Ups, Cantaloupe Island a kromě toho ještě patrně nejznámější jazzový valčíček saxofonisty Wayne Shortera, Footprints. V kapele se představili dva dechaři, David Fárek na soprán a tenorsaxofon a flétnu, Jan Hasenöhrl na trubku a křídlovku, kytarista Lukáš Chejn, baskytarista Tomáš Uhlík a bubeník Otto Hejnic. Večerem provázel a na klávesy a syntetizér hrál Vít Pospíšil. Volba této sestavy vzešla částečně ze spolupráce většiny v kapele Jazz Efterrät.

 

 

Nutno podotknout, že přestože se jedná o tak známé skladby, není zrovna jednoduché je uchopit. Nebo je to oříšek právě kvůli jejich popularitě, specifickým barvám a množství užitých nástrojů. Také je potřeba položit otázku, co takový „tribute to" koncert znamená – zda má hudebníky držet v mezích předlohy a tedy přimět je ke stylizaci, nebo naopak vyzvat k překročení hranic a vlastní interpretaci. Tady se výkony hudebníků lišily, přestože byly výborné. Rytmika se držela věrné stylizace, zejména Tomáš Uhlík a Vít Pospíšil, s výjimkou moderní a osobité hry (ovšem v rámci žánru) kytaristy Lukáše Chejna, což lze vysvětlit tím, že Hancock zprvu elektrickou kytaru do aranží vůbec nezahrnoval a její barvu nahrazoval syntetizérem nebo vysokými basovými rejstříky. Saxofonista David Fárek předvedl solidní výkon na všechny tři nástroje, zejména velmi pěknou interpretací na tenor saxofon, a potvrdil tak pozici jednoho z předních tuzemských jazzových saxofonistů. Klasický i populární trumpetista Jan Hasenöhrl spojil dvě hudební domény v jedno především svou hrou na křídlovku.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Další z jazzových koncertů v rámci Prague Proms proběhne již v neděli 16. července taktéž v Občanské plovárně – těšit se můžete na Bobby Shew Quintet.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Alfa Mist: Odosobněný koncert plný virtuozity

    Jedním z vrcholů letošního festivalu Mladí ladí jazz měl být koncert kapely Alfa Mist. Pojďme se podívat, jak večer před vyprodaným sálem pražského Paláce Akropolis probíhal.

  • John McLaughlin v Brně představil svůj projekt 4th Dimension

    Veterán jazzrockové fúze, věčný hudební experimentátor, britský kytarista John McLaughlin vystoupil v brněnském Janáčkově divadle v rámci JazzFestu Brno. Během hodinu a půl dlouhého setu představil průřez své tvorby od let 70. až po současnost.

  • Foto: John McLaughlin, Janáčkovo divadlo, Brno, 14. 4. 2019

    John McLaughlin, legenda jazzrockové kytary, zvedl ze sedadel zcela naplněné Janáčkovo divadlo! Se svojí formací The 4th Dimension předvedl ve svých neuvěřitelných 77 letech úžasný koncert, na který se jen tak rychle nezapomíná. Patřílo to určitě k vrcholu festivalu JazzFestBrno a atmosféru z této akce přinášíme v našem fotoreportu.

  • Foto: Alash, Palác Akropolis, Praha, 9. 4. 2019

    Další objev world music scény je znovu z Asie. Po Huun Huur Tu, Yat- Kha, Ayarkhaan i současného mongolského hitu The Hu, tuvinské uskupení Alash přivezlo do Prahy hrdelní zpěv, tradiční nástroje i nejrůznější zvuky, které byli schopni napodobit. Podívejte se na fotoreportáž z tohoto výjimečného koncertu.