Daughter zbožňuje Prahu a Praha zas Daughter

Evropská část turné britské indie folkové skupiny Daughter začala 6. října v podzimně sychravé Praze, která jako by už předem naladila posluchače na jejich koncert ve vyprodaném klubu Roxy.

Daughter Daughter Zdroj: facebook skupiny Daughter

Deštěm promočené publikum přivítalo táborské duo Kalle, které načrtlo směřování celého večera. Škoda jen, že mělo k dispozici tak málo času a do sálu proudící publikum bylo při poslechu rušivým elementem. I když hudba Kalle zní až trýznivě, nestahuje své posluchače dolů, ale dává postupně gradujícími kytarovými motivy volný průchod emocím, ze kterých až mrazí. Vtáhne a nepustí a vy byste si měli pustit jejich debut Live from the Room z roku 2014 nahraný v obýváku pouze na čtyřstopý magnetofon. I tím dokazují, že k natočení skvělé desky nepotřebujete příliš mnoho. Kalle stačí pouze specificky naléhavý hlas Veroniky Buriánkové a kytara Davida Zemana k tomu, aby mohli obstát i na jiných než jen tuzemských pódiích. Doufám, že členové Daughter v zákulisí ani nehlesli.

Na některé koncerty jdete s vysokým očekáváním a zklamou vás, jindy nečekáte nic a odnesete si mimořádný zážitek. Je tu ještě poslední a méně častá možnost, kdy dostanete přesně to, pro co jste si přišli. A stejně vám scházejí slova k vyjádření toho, co jste ten večer společně zažili. Nenapadají vás žádné výtky a člověk je prostě plně uspokojený. Vhodně vybraný menší klub plný cizích lidí, kteří však svým vzájemným porozuměním podporují mimořádně příjemnou atmosféru, profesionalita, perfektně sestavený sestlist a unikátnost každé písně i přesto, že jejich témata jsou poměrně totožná. Všechno do sebe pasovalo.

Skupina Daughter přijela představit letošní energičtější album Not To Disappear, ale nevynechala samozřejmě i písně z pomalejšího debutu If You Leave z roku 2013, které tentokrát pojala rockověji a dynamičtěji. Jako přídavek zazněl starší song Medicine, který podle svých slov zahrála naživo poprvé a to vyšel už v roce 2011 na EP The Wild Youth. Nebylo jasné, jestli ho vůbec měla v plánu, nebo se tak rozhodla až po žádosti z publika. Trio ve složení zpěvačka a kytaristka Elen Tonra, kytarista Igor Haefeli a bubeník Remi Aguilella doplnila na pódiu ještě další trojice. Eleně a Igorovi po každé písni asistent vyměnil nástroje, což začalo být časem úsměvné. Hlavní roli hrál hypnotický Elenin vokál, který k člověku jako by promlouval z dálky, dvě souznící kytary a reverb a delay. Nejednou jsem si vzpomněla na britské The XX.

 

 

Slova pro skupinu nejsou jen pouhou vycpávkou písní a vyplatí se jim naslouchat. Elen otevřeně odhaluje své zkušenosti a objevy na poli lásky a její ztráty, popisuje vnitřní boje, kterými si prochází každý z nás nebo vystihne ten okamžik, kdy stojíte zmatení na prahu dospělosti. Hudba Daughter nejvíc přijde vhod v situacích, kdy se cítíte na dně a potřebujete pocítit souznění se svým smutkem. U poněkud plaché, ale o to svůdnější a záhadnější frontmanky bylo znát dojetí z obzvláště citlivého a jejich tvorby znalého publika. Při písni Youth byla až překvapená, když většinu textu odzpívali lidé spolu s ní. Praha posílala směrem ke kapele doslova vyznání lásky a Elen je zprvu nesměle vracela zpátky.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Daughter v žádném případě nezapadnou v davu melancholických kytarovek. Od intimního písničkářství z prvního alba se posunuli až k téměř post rockovému zvuku a u nás evidentně byli a budou vždy vítáni s pochopením a nadšením publika. A to nejlépe v čase podzimní atmosféry. 

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Litovelský otvírák 2018

    Jedním z mnoha letních festivalů u nás je i Litovelský otvírák, jehož letos již čtrnástý ročník ocení všichni milovníci hudby a piva.

  • Rock Werchter: Nejlepší festival v Evropě?

    Belgie se může pyšnit jedním z nejpropracovanějších festivalů v Evropě. Kousek od Lovaně se rozprostírá masivní pole, na kterém stojí areál festivalu. Čtyři pódia, obsáhlá směsice žánrů, interpreti světového rázu, perfektní organizace a úsměvy, kam se člověk podívá. Rock Werchter je definicí toho, že i festival takové velikosti se dá připravit téměř k dokonalosti a jeho návštěvníci měli možnost se o tom přesvědčit 5. až 8. července 2018.

  • Festival Beseda u Bigbítu zveřejňuje další program, nabídne i Slam Poetry

    Multižánrový festival Beseda u Bigbítu uzavřel mimohudební část letošního ročníku, jenž se uskuteční v Tasově u Veselí nad Moravou 3. a 4. srpna. Mezi ohlášenými jmény je například dvojnásobný mistr republiky ve Slam poetry Jiří Charvát, literáti Jiří Borkovec či Emma Kausc. Tito se představí v rámci Apollónovy návštěvy, speciální scény, kde si na své přijdou především literární fanoušci. Chybět nebude ani tradiční Soutěž písničkářů, která letos slaví kulatých deset let. Do finální podoby se dostal také hudební program letošní Besedy – dramaturgie byla rozšířena o dalších 8 jmen, mezi kterými ční například polský projekt Syny nebo Market, tuzemské zjevení domácí scény posledních měsíců.

  • Black Country Communion se vrátí do studia

    Superskupina Black Country Communion je složená ze známých hudebníků různých žánrů a generací. Glenn Hughes, Joe Bonamassa, Jason Bonham a Derek Sherinian se dle vlastních slov chtějí v lednu 2019 vrátit do studia a po dvou letech zase vydat další společnou desku.