Na DVD Representative - Rebelie Rebelů se představuje nová tvář Citronu

Již druhé DVD mají na kontě čeští metaloví klasici Citron. Zatímco první placka s názvem Representative Part 1, jež vyšla ještě před personálním zemětřesením v roce 2015, se ohlížela za minulostí kapely, aktuální počin představuje skupinu v jejím současném složení.

Citron - Representative - Rebelie Rebelů Citron - Representative - Rebelie Rebelů Zdroj: Obal DVD

Když se do Citronu vrátil Láďa Křížek a zbytek sestavy doplnil bubeník Radim Pařízek novými jmény, bylo jasné, že se budou všichni muset hodně snažit, aby naplnili nemalá očekávání zmatených a často i změnami naštvaných fanoušků. Kapela se zavřela do studia, kde intenzivně pracovala na nové placce nazvané Rebelie Rebelů. Její vydání v prosinci 2016 předcházela dvě EP a také koncertní turné, takže se fanoušci mohli přesvědčit, v jaké formě se v současnosti Citron nachází. A když ponechali stranou emoce, museli uznat, že transfuze čerstvé krve téhle značce prospěla. Deska se sice snaží navázat na kultovního, třicet let starého Radegasta, ale zároveň se zbytečně neohlíží do minulosti a zní patřičně moderně.

Následně se kapela vydala na turné Souboj rebelů. Na to přibere známá jména z dob své největší slávy, hlavně Miloše "Doda" Doležala a Aleše Brichtu. Fanouškům se nostalgické ohlížení za starými časy zalíbilo a do hal po celé zemi dorazili ve velkém počtu. Pařízkova parta se tedy rozhodla kout železo, dokud bylo žhavé a atmosféru turné zvěčnit na novém DVD.

Středobodem obsahu disku je záznam koncertu ze Zlína. Kapela se zde představuje ve skvělé formě a vyprodaný sál zajišťuje elektrizující atmosféru, podpořenou na české poměry spektakulární scénou s několika obrazovkami. Jelikož jsem už Citron v tomto složení párkrát viděl, na novou sestavu už jsem si tak nějak zvykl. Navíc kytaristé Pavel Hanus a Djordje Erić, stejně jako basák George Rain nejsou žádná ořezávátka a koncert má díky jejich energii spád. Samotnou kapitolou je dnes už Láďa Křížek. I když má tenhle veterán ta nejlepší léta už za sebou (částečně promarněná účastí v plytkém popovém duu Damiens), do starého železa tedy rozhodně nepatří a jeho výkon je v souladu s názvem placky - tedy reprezentativní.

V rámci setlistu kapela s novinkami nijak nešetřila, najdeme jich tu celkem pět. O žádný ze zásadních hitů kapely, ať už z éry se Standou Hranickým nebo s Láďou Křížkem, však posluchač ochuzen není. Na pódiu se také představí hosté. Jde především o vpravdě nestárnoucí Tanju, zažívající spoluprací s Citronem nečekaný comeback. Její vystoupení srší energií a pěveckou suverenitou. Duet Kráska a Radegast potom patří k absolutním vrcholům tohoto koncertu. Zapomenout nesmíme ani na kytarového mága Rolanda Grapowa (ex Helloween, Masterplan), později Křížkem zlanařeného do vzkříšených Kreyson, a Pařízkova syna Radima. Ten se příliš nepotatil a hraje na basu.

Všeho všudy hodinu a tři čtvrtě trvající koncert ale není to jediné, co posluchač na tomto disku najde. Mezi bonusy asi nejvíce vyčnívá kvartet videoklipů k aktuální desce Rebelie Rebelů. Taková kvantita dnes rozhodně již není běžná. Najdeme tu také čtveřici živých klipů z koncertu v Olomouci, které jsou sice nevalné obrazové kvality, ale slyšet na živo pozapomenutý Uragán za tu trochu nepohodlí rozhodně stojí. Navrch ještě tvůrci přihodili kupu dokumentů o vzniku alba, propagačních klipů, rozhovorů (třeba s Rolandem Grapowem) a fotografií. Jedinou vadu na kráse najdeme v rozhovoru Ládi Křížka k turné Souboj rebelů. Chybí zde totiž zvuk.

Projekt nového Citronu se ukázal být nadmíru životaschopným. Kromě nové muziky nabízí i postupnou reedici starších alb, včetně u nás nikdy oficiálně nevydaného debutu Obratník Raka z roku 1981. DVD nabízí další dílek do této skládačky. Jedná se o velkorysou sbírku materiálu představující současnou tvář této legendy českého metalu. Pro fanoušky Citronu by jeho koupě měla být jasnou volbou.

• Interpret: Citron
  • Název: Representative - Rebelie Rebelů
  • Formát: DVD
  • Skladby: Live: Intro - Radgost, Hon Na Bluda, Setkání S Radochem, Zase Dál, Píseň Ztracených, Rebelie Rebelů, Na Křídlech Andělů, Schoulená, Nad Hlavou Léta Rock 'N' Roll, Pár Přání, Má Zpověď, Kráska A Radegast, Už Couvám, V Tu Ránu, Zahradní Slavnost, Rock, Rock, Rock, Revizor, Kam Jen Jdou Lásky Mé, Ocelové Srdce, Videoklipy: Rebelie Rebelů, Píseň Ztracených, Na Křídlech Andělů, V Řetezech Spoutaní
  • Datum vydání: 07.04.2017
  • Vydavatel: Citron
  • Hodnocení: 8/10