Vytisknout tuto stránku

Gilad Hekselman vystoupí v Jazz Docku

Nejen kytaristé by měli tento týden zbystřit, protože do Jazz Docku míří jeden z nejvýznamnějších mladých jazzových kytaristů současné scény, Gilad Hekselman.

ZuperOctave ZuperOctave Jazz Dock.cz

A navíc s poměrně netypickým a novým projektem ZuperOctave. A proč právě ZuperOctave? Hekselman je známý tím, že často ve svých projektech nepoužívá basu, tedy alespoň ne tak, jak je většinou typické. Pomocí kytarové krabičky, octaveru, spodní basové struny kytary transponuje o oktávu níže, a dostane tak dostatečně hutný basový zvuk – zejména pokud ho "prožene" baskytarovým aparátem. Vrchní struny na kytaře ovšem, což už ovšem není zcela typické, netransponuje, a v těchto rejstřících zůstává kytara zvukově stále kytarou - navíc zvukové obohacenou o řadu efektů, které separátně od basových strun, prohání různými efekty. Z jeho kytary se tak stává jakýsi hybrid kytara/baskytara, a nebo se spíše principiálně více přibližuje klavíru či klávesám. Stejný přístup používá Hekselman právě i v jeho nejnovějším projektu ZuperOctave, které tvoří ještě Kendrick Scott na bicí a Aaron Parks na klávesové nástroje a syntezátory všeho druhu. Další zajímavostí tohoto uskupení je, že o basu se nestará celou dobu jen Hekselman sám, ale občas – zejména v okamžicích kytaristových sól, i Aaron Parks.

 

 

A k čemu vlastně tak složité hrátky s basou? Ačkoli tento přístup možná není tak inovativní a revoluční, jak se zdá, přináší do celkové atmosféry něco zcela nového, co se velmi složitě charakterizuje. Jakoby muzikanti hráli jinak, než kdyby s nimi na pódiu stál klasický baskytarista. Dosahují velkého prostoru, zajímavého napětí, a celkový projev je jakoby barevnější, volnější a není to patrně jen tím, že se o úlohu basy střídá Hekselman s Parksem. K tomu všemu se přidá opravdu excelentní rytmika, vkusné používání syntezátorů Aarona Parkse a hekselmanova "methenyovská" melodičnost a je z toho něco nevšedního, co perfektně zapadá do intimnějšího prostředí menšího jazzového klubu.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Trio ZuperOctave patří rozhodně k nejinovativnějším uskupením které v současnosti můžeme slyšet, a jsou tací, kteří již toto trio v zahraničí letos slyšeli a neváhají jeho koncert zařadit mezi své letošní pomyslné vrcholy. Myslím, že se máme ve čtvrtek v JazzDocku na co těšit. Koncert začíná ve 21:00 a ceny vstupenek v předprodeji se pohybují v rozmezí mezi 250 až 500 Kč.

Přehled

  • Název akce: Gilad Hekselman´s ZuperOctave
  • Datum: čtvrtek, 13 září 2018
  • Místo: Jazz Dock Praha
  • Cena: 250-500 kč
Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2018

    Druhý večer festivalu zahájila prostějovská skupina King Bee s velšským zpěvákem a kytaristou Daley B. Williamsem. Reverend Sekou, na fotkách seriózně vyhlížející kazatel, to tady řádně roztočil. Během prvních písní z něj postupně odlétl klobouk, sako, kravata i košile a zbytek koncertu již poletoval tento malý a dredatý mužík po pódiu i pod ním jen v nátělníku. Tak to byla přímo strhující ďábelská mše! Nesourodé seskupení North Mississippi Blues Project trojice bluesmanů RL Boyceho, Kennyho Browna a Roberta Kimbrougha mě už tolik nenadchlo. Závěr večera patřil očekávané hvězdě festivalu, kterou nebyl nikdo jiný než legenda moderního blues, Joe Luis Walker.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 15. 11. 2018

    Tak to je pecka! Festival Blues Alive získal nejprestižnější světové žánrové ocenění nazvané Keeping The Blues Alive Award pro rok 2019! Cenu uděluje americká nadace Blues Foundation, přední světová organizace, která se snaží ocenit, uchovat a propagovat blues. Tohle úžasné překvapení na nás čekalo hned první večer.

  • Foto: Maceo Parker, Měšťanská beseda, Plzeň, 15. 11. 2018

    Maceo Parker je uznávaný americký funkový a souljazzový saxofonista. Proslavil se především v 60. letech díky známému hudebníkovi Jamesovi Brownovi. Podívejte se na naši fotogalerii z plzeňské Měšťanské besedy.

  • Nik Bärtsch's Ronin: Rytmus jako smysl života

    Koncert Nika Bärtsche a jeho kapely Ronin, s níž se tento švýcarský skladatel a klavírista, stoupenec minimalismu a průkopník hudby rituálního groovu představil 14. listopadu v pražském Paláci Akropolis v rámci koncertní série Music Infinity, nabídl opojný hudební rituál nesoucí se na hypnotizujících polyrytmech.