Zemřel basista legendární skupiny Collegium Musicum Fedor Frešo Doporučený

Ze Slovenska přišla smutná zpráva, že uprostřed tvůrčí práce náhle zemřel jeden z nejlepších basistů slovenské i české populární hudby Fedor Frešo. Spoluzakládajícímu členovi skupiny Collegium Musicum bylo 71 let a svého kolegu, varhaníka Mariána Vargu tak přežil o pouhý rok.

Fedor Frešo na koncertě s Mariánem Vargou a Radimem Hladíkem 13. března 2013 Fedor Frešo na koncertě s Mariánem Vargou a Radimem Hladíkem 13. března 2013 Foto: Eva Makovská/musicweb.cz

Jen málo basistů může o sobě tvrdit, že je lze poznat podle zvuku. Fedoru Frešovi se to dařilo už od samých začátků kariéry, kdy vsadil na ostře kovový zvuk baskytary a této barvě zůstal věrný po celý život. Na naší rockové scéně tak sehrál podobnou roli, jakou měl britský Greg Lake v triu Emerson, Lake and Palmer, anebo Chris Squire ve skupině Yes. Kromě domovské kapely Collegium Musicum, která zazářila zvukem hammondových varhan již v začátku 70. let, Frešo spolupracoval i s oblíbenými zpěváky Pavolem Hammelem v rámci skupiny Prúdy a také Petrem Lipou.

Jeho osobitým projektem byla rocková skupina Fermáta a také si několikrát zahrál s českým kytarovým mágem Radimem Hladíkem. Fedor Frešo byl typem nadčasového muzikanta, který si vždy dokázal najít hudební prostor. Byl imunní vůči dobovým výstřelkům, jako byl punk, nepodlehl kouzlu funky ani slapové techniky, a přece dokázal zaujmout. V každé ze svých formací byl nepřehlédnutelnou osobou na pódiu.

Štěstím pro Fedora Freša byl i návrat skupiny Collegium Musicum na scénu před patnácti lety. Stalo se to poté, co Marián Varga ukončil své sólové experimenty a pokorně se vrátil k hammondkám, které ho proslavily. Původní sestavu včetně kytaristy Fera Grigláka doplnil o dvě generace mladší bubeník Martin Valihora a stal se zázrak. Tento mezinárodně uznávaný bubeník, který koncertoval i nahrával s jazzovou klavíristkou Hiromi Uehara, pozdvihl hru Collegia musicum na ještě vyšší úroveň než v 70. letech.

 

 

Měl jsem to štěstí vidět jejich poslední koncerty v Praze v Lucerně i v Jazz Docku. Ten první byl bombastickou oslavou improvizačního umění Mariána Vargy i síly jejich hudby na širší publikum, druhý byl naopak takřka komorním koncertem vážné hudby pro sedící posluchače. V obou případech se Valihora i Frešo dokázali přizpůsobit podmínkám a skvěle doprovodit varhanního krále. Není divu, že Martin Valihora se v souvislosti se smrtí Fedora Freša vyjádřil, že jej považuje za jednoho ze svých hudebních otců. Do rockového nebe se Frešo odebral ve dnech, kdy se chystal vystoupit na českém festivalu Pohoda právě se skladbami Mariána Vargy, infarkt tak překazil řadu jeho dalších plánů.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Fedor Frešo se narodil v roce 1947 v hudební rodině, jeho otec byl skladatel a dirigent Tibor Frešo, matka operní pěvkyní a hudební redaktorka. Po studiu hry na kontrabas se cele věnoval baskytaře. V roce 2011 vydal knihu Sideman o meznících své hudební kariéry.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • FOTO: BLUES ALIVE, DŮM KULTURY, ŠUMPERK, 17.11.2018

    Třetí večer bluesového maratonu pokračoval ve strhující jízdě dnů předešlých. Zahájili jej slovenští Missisippi Mixtape a po nich rozpohybovala publikum strhující skupina Welch Ledbetter Connection. Takovým bonbónkem na pomyslném dortu byla skupina Tamikrest z Mali, kteří přivezli původní africkou hudbu, která se na americkém kontinentě kdysi dávno přetavila v blues. Sice v trochu modernějším, až rockovém podání, ale určitě to byl skvělý hudební zážitek. Kytarové mistrovství nám předvedl Rick Derringer, legenda amerického bluesrocku se svým nepřehlédnutelným bosonohým bubenickým obrem. Posledním vystupujícím byl pestrobarevný Fantastic Negrito, který nenechal posluchače do posledních minut vydechnout a svým strhujícím vystoupením ukončil letošní Blues Alive v Šumperku.

  • Seasick Steve zahraje konečně v Praze

    Již dvakrát svým strhujícím koncertem okouzlil návštěvníky festivalu Colours of Ostrava, letos dokonce na hlavní scéně. Příští rok v březnu se svérázný americký bluesman Seasick Steve, který často hraje na vlastnoručně vyrobené kytary, konečně představí poprvé v Praze.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2018

    Druhý večer festivalu zahájila prostějovská skupina King Bee s velšským zpěvákem a kytaristou Daley B. Williamsem. Reverend Sekou, na fotkách seriózně vyhlížející kazatel, to tady řádně roztočil. Během prvních písní z něj postupně odlétl klobouk, sako, kravata i košile a zbytek koncertu již poletoval tento malý a dredatý mužík po pódiu i pod ním jen v nátělníku. Tak to byla přímo strhující ďábelská mše! Nesourodé seskupení North Mississippi Blues Project trojice bluesmanů RL Boyceho, Kennyho Browna a Roberta Kimbrougha mě už tolik nenadchlo. Závěr večera patřil očekávané hvězdě festivalu, kterou nebyl nikdo jiný než legenda moderního blues, Joe Luis Walker.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 15. 11. 2018

    Tak to je pecka! Festival Blues Alive získal nejprestižnější světové žánrové ocenění nazvané Keeping The Blues Alive Award pro rok 2019! Cenu uděluje americká nadace Blues Foundation, přední světová organizace, která se snaží ocenit, uchovat a propagovat blues. Tohle úžasné překvapení na nás čekalo hned první večer.